Persbericht I Logistics Community Brabant I 14 juni 2019

Lancering e-JointCorridor: digitaliseren en koppelen vrachtdocumenten op multimodaal transport bespaart tot 20% doorlooptijd.

Tijdens het LCB JAAREVENT op 13 juni jl., is de allereerste e-JointCorridor gepresenteerd. Bij de e-JointCorridor wordt vrachtinformatie over verschillende modaliteiten heen gedigitaliseerd. Om tot deze ontwikkeling te komen is er tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid op regionaal en landelijk niveau samengewerkt. De samenwerking toont de unieke logistieke innovatiekracht van Logistics Community Brabant aan.

Van oudsher kent elke afzonderlijke modaliteit zijn eigen papieren vrachtdocument. Zo maakt het wegvervoer gebruik van de CMR en het spoor de CIM. Al dat papierwerk kost tijd en geld, is foutgevoelig en staat grootschalige multimodale samenwerking in de weg. Tegelijkertijd speelt multimodaal transport een belangrijke rol in de transitie naar duurzaam transport. Voorbeelden hiervan zijn het verminderen van de CO2-uitstoot, terugdringen van de congestie op de wegen en  het oplossen van het dreigende chauffeurstekort. Om multimodaal transport voor grote groepen verladers en vervoerders op te schalen en toe te passen, is het van belang de complexiteit van papierwerk weg te nemen. NewWays Noord-Brabant, een programma in het thema Multimodaal van Logistics Community Brabant, neemt het initiatief om dit probleem aan te pakken.

Samenwerken

Eind januari is het startschot gegeven om alle benodigde papieren vrachtdocumenten op de corridor Tilburg – Rzepin (Polen) te digitaliseren. NewWays Noord-Brabant, IT dienstverlener Collect + Go en BUas afstudeerder Martijn Leenknegt werkten naar een prachtig digitaal eindresultaat toe. Hierbij werkten zij  nauw samen met de betrokken vervoerders H.Essers en GVT en verlader Bostik Benelux B.V. Met de e-JointCorridor worden de vrachtdocumenten in de systemen van Bostik automatisch tot e-CMR’s gedigitaliseerd. Deze e-CMR’s zijn direct voor de vervoerders digitaal beschikbaar voor het wegvervoer van de fabriek naar de railterminal in Tilburg. Tegelijkertijd kan de railterminal met het opmaken van de vrachtdocumenten voor het spoorvervoer naar Rzepin starten. De e-CMR’s van de afzonderlijke vrachtwagens, die voor dezelfde trein bedoeld zijn, sluiten naadloos aan op de e-CIM, de digitale CIM voor het spoorvervoer. Met de e-CMR’s kunnen zelfs vervoerders in Rzwepin alvast het laatste stuk wegvervoer naar de ontvanger voorbereiden.

Betere beschikbaarheid en efficiëntie

Dankzij de digitale beschikbaarheid van de vrachtdocumenten in elke schakel van de keten versnelt de doorstroming van de goederen bij het laden, overslaan en lossen. De eerste bevindingen wijzen op een besparing van de doorlooptijd tot 20%. Dit betekent dat er met dezelfde transportmiddelen een hogere transportfrequentie realiseerbaar is. Dit duidt op een enorme productiviteitsverbetering en daarmee een verdere versterking van de positie van multimodaal transport ten opzichte van klassiek wegtransport.

Andere belangrijke voordelen zijn een efficiëntere administratieve transportafwikkeling, meer service, en transparantie. De volgende stap van het digitaliseren van vrachtbrieven is het opschalen naar andere verladers en vervoerders op deze corridor. Op deze manier zullen ook andere corridors, inclusief verbindingen via de binnenvaart, gedigitaliseerd worden.

Implementatiemodel

De e-JointCorridor wordt aangeboden via het platform van Collect + Go en voldoet aan alle wet- en regelgeving (NIWO-gecertificeerd). Daarnaast wordt het samen met andere e-CMR  aanbieders binnen het samenwerkingsverband Digi-Transit interoperabel gemaakt. NewWays Noord-Brabant is een initiatief van Logistics Community Brabant, en is onderdeel van het landelijke netwerk van Lean & Green Off-Road. Dit project is mede mogelijk gemaakt door de Topsector Logistiek, met ondersteuning vanuit de actielijnen Synchromodaal en NLIP (Neutraal Logistiek Informatie Platform). Alle kennis van de e-JointCorridor zal publiekelijk gedeeld en doorontwikkeld worden met het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid via Logistics Community Brabant, Lean & Green en de Topsector Logistiek.

Meer weten? Bel of mail naar:

Hieronder:
Over Logistics Community Brabant
Over Lean & Green Europe
3 Foto’s lancering e-JointCorridor

Over Logistics Community Brabant

Logistics Community Brabant (LCB) brengt Ondernemers, Onderwijs, Overheid en Onderzoek bij elkaar om samen te komen tot logistieke innovaties in Noord-Brabant voor vandaag en morgen. LCB is een samenwerking tussen de Nederlandse Defensie Academie, Breda University of Applied Sciences, Technische Universiteit Eindhoven en Universiteit van Tilburg en wordt gefinancierd door de Gemeente Breda en de Provincie Noord-Brabant. Via de LCB KENNIS NAVIGATOR worden de nieuwste ontwikkelingen rondom de 6 LCB-thema’s ontsloten. www.logsisticscommunitybrabant.nl

Over Lean & Green Europe

Lean & Green Off-Road is een actie van Lean & Green Europe, het leidende Europese programma voor groener, flexibeler en efficiënter vervoer, en wordt gedragen door de Topsector Logistiek. Want het transport van volle en lege containers naar het achterland kan (voor een deel van de route) prima met een binnenvaartschip of trein worden uitgevoerd. Dit stoot minder CO₂ uit dan het wegvervoer: geen last van files en met minder mankracht meer transporteren. Lean & Green Off-Road draagt bij aan de doelstelling van de Topsector Logistiek om in het jaar 2020 minimaal 85 miljoen vrachtwagenkilometers van de weg te halen en 68.700 ton CO2 te besparen of te voorkomen. In Nederland wordt Lean & Green uitgevoerd door Connekt. www.lean-green.nl

persbericht 14 6 1

persbericht 14 6 2